DIY: Automaatsete päevatuledena töötavad udutuled (-2005 aasta)

Do It Yourself, ehk siis tee ise ja õpeta teisi.

Moderaatorid: etnies858, J.Aru, GTI, dellu

Vasta
Kasutaja avatar
silverpik
Veteran
Postitusi: 928
Liitunud: 08 Sept 2014, 11:53
Telefon: +372 5335 9600
Auto: VW Passat B5 1.9 TDI 81kW "Traktor" VW Passat B5.5 2001 96kW 4motion
Asukoht: Tartu/Kambja
Tänanud: 110 korda
Tänatud: 99 korda
Kontakt:

DIY: Automaatsete päevatuledena töötavad udutuled (-2005 aasta)

Lugemata postitus Postitas silverpik » 26 Jaan 2019, 12:58

Vanematel autodel automaatse lülitusega päevatulede lisamine ei ole iseenesest midagi keerulist - osta kaks vastavat LED riba, tõmba ette võre külge ja vea vastavalt juhendile juhtmed. Aga mida teha siis, kui automaatseid päevatulesid soovid, kuid ei taha koledate LED päevasõidutuledega esteetikat rikkuda? Alati on võimalik eraldiseisvaid udutulesid kasutada päevatuledena ning vajadusel nende lülituse ka automaatseks teha.

Järgnev juhendi puhul loome eelduse, et autol on ees eraldiseisvad udutuled (H4 pirniga kaugtuledega ühes lahendus, nagu Passat B5'l on, ei ole üks neist), nagu näiteks Passat B5.5, Golf 3, Passat B4 etc. Samas saab seda skeemi kasutada ka järelturu päevasõidutulede ühendamiseks kuni 2005 aasta masinatele (nüansid, nüansid, ütleks et kuni MK4; 3B platvormini siis, sealt edasi on asjad juba teistmoodi).

Edasine tekst Passat B5.5 näitel

Vaja minevad vahendid:
•Üks 12V relee (nelja või viie kontaktiga, väga vahet ei ole) näide
•Üks releepesa, kas universaalne pesa või otsid ühe doonorautolt, mis istuks täpselt olemas olevasse tühja auku
•Ühesoonelist kaablit - sõltuvalt osavusest 3-5 meetrit. Relee & lüliti vaheline sobib ka 1,5mm² kaabel, toide releesse ja sealt tuledesse 2,5mm² kaabel (lähtuvalt voolutarbest).
•Kahte dioodi, kuna need ei ole väga suure voolutarbe all, siis ei pea olema ka midagi ekstreemset. Sobib ka lihtsam nagu see siin.
• Peotäis pressitavaid kaablijätke, kahte pressitavat rõngasklemmi ja kaablitange (korralike näpitsatega saad ka kokku pressida ühendused)
• Turvalisuse huvides ka termokahanevat rüüd
• Ühte autot, millel udutuled automaatseks teha
• TX25, TX20, 10 mm padrunvõti

Töö käik (Passati näitel):
1) Ühenda lahti aku
2) Eemalda tuledelüliti: 0-asendis vajuta alla ja keera päripäeva udutulede asendisse, tõmba lüliti välja ja ühenda pistikust lahti. Kontrolli tulede lüliti üle, kas TFL tähistusega kontakt olemas. Kui see puudub, asenda lüliti.
3) Eemalda rooli all olev plastik ja kaitsmete pealne plastik (4x torx kruvid - 2 otsapeal kaitsmeploki ümber, 2 all)
4) Eemalda kapoti avamise hoova tagune plastik (allpool ääres on üks kruvi ja paar klambrit hoiab paigas)
5) 10 padruniga päästa kaitsmete/releede raam lahti (2 mutrit otstes)
6) Paigalda relee, dioodid ja ühenda auto külge:

Elektriskeem Passat B5.5 / B5 tuledelüliti ja juhtmestiku näitel:
joonis2.png
joonis2.png (235.47 KiB) Vaadatud 10925 korda
Selgitus antud joonisele:
  • Relee ühendus 30: sellele ühendada udutuledele uus toitevool. Lihtsaim koht ühenduseks on armatuuri all olevate releede/kaitsmete all olev liist kui selline. Viimase toide sõltub tõmbereleest ehk käivitamise ajal tõmmatakse sealt toide tagant ära. Punased juhtmed jooksevad sinna kokku. Vali endale sobiv pesa.
  • Relee ühendus 87: selle ühendada olemasoleva udutulede juhtmestiku taha. Mugavaim on valge / kollane kaabel, mis tuledelüliti pistiku 8. pesast (lüliti taga NL tähistusega) tuleb, läbi lõigata ja selle taha ühendada.
  • Relee ühendus 85: ühendada kere külge nn kere massi / negatiivse terminali külge. Ühenduspunkt A-piilari all. 10 padruniga mutter eest ära (pruunid juhtmed jooksevad kokku).
  • Relee ühendus 86: Selle alla ühendada kokku nii TFL / 3 kontakti kui NL / 8 kontakti signaalid (valge-kollane juhtmejupp peaks pistiku poolt nüüd juba vaba olema, kust signaal võtta). Väga oluline on kasutada dioode (nb! jälgi dioodi suunda), et vool teistpidi tulede lülitisse tagasi ei lähe. Sedasi on oht lüliti maha põletada (olen selle juba läbi teinud). Peale dioode saab juba ühe kaabli peale kokku tuua ja releeni signaali viia.
  • Relee ühendus 87a/870: kui on viie kontaktiga relee, siis selle ühendus jääb tühjaks.
  • Eraldi panin ka relee lülitusjoonise juurde. 4pin ja 5 pin erinevus see, et signaalita annab 5-pin relee 87a klemmile signaali peale. Muus osas sama - 85 & 86 kontaktid ühest otsast lülitamise signaal, teistpidi kere massi. Kui signaal peale tuleb, ühendab relee 30 klemmi ja 87 klemmi ahelaks (ehk annab seadmele voolu peale).
7) Pane asjad kokku vastupidises järjekorras.

Selgituseks juurde automaatsete päevatulede kohta sellises kontekstis.
•Tuledelüliti 0 asendis, süüde väljas: udutuled kustus
•Tuledelüliti 0 asendis, süüde sees: udutuled põlevad
•Tuledelüliti 0 asendis, käivitamise hetk: udutuled kustus
•Tuledelüliti park või lähitulede asendis asendis, süüde sees: udutuled kustus
•Tuledelüliti udutulede asendis (park või lähituled lülitusega), süüde sees: udutuled põlevad
•Tuledelüliti lähitulede, udutuled peal ja lülitad kaugtuled sisse: udutuled kustuvad (täpselt nii, nagu eelnevalt).
Viimati muutis silverpik, 26 Jaan 2019, 14:25, muudetud 1 kord kokku.
Kes tänasid kasutajat silverpik selle postituse eest:
HawkHillargo
“I have approximate knowledge of many things” - Demon Cat
Veebilehed ja SEO, digiturundus, disainid ja palju muud - aitame leida kuluefektiivsed lahendused paljudele muredele Hundikuu Agentuur

smurf
Huviline
Postitusi: 13
Liitunud: 23 Mai 2012, 19:23
Asukoht:
Tänanud: 0
Tänatud: 0

DIY: Automaatsete päevatuledena töötavad udutuled (-2005 aasta)

Lugemata postitus Postitas smurf » 26 Jaan 2019, 14:19

Kõik väga tore, kuid.......
Linnas sõites nii pimedal kui valgel ajal ei tohi korraga põleda udu ja lähituled. Küll aga maanteel võib.

Niiet jah.....

Kasutaja avatar
silverpik
Veteran
Postitusi: 928
Liitunud: 08 Sept 2014, 11:53
Telefon: +372 5335 9600
Auto: VW Passat B5 1.9 TDI 81kW "Traktor" VW Passat B5.5 2001 96kW 4motion
Asukoht: Tartu/Kambja
Tänanud: 110 korda
Tänatud: 99 korda
Kontakt:

DIY: Automaatsete päevatuledena töötavad udutuled (-2005 aasta)

Lugemata postitus Postitas silverpik » 26 Jaan 2019, 14:27

smurf kirjutas:
26 Jaan 2019, 14:19
Kõik väga tore, kuid.......
Linnas sõites nii pimedal kui valgel ajal ei tohi korraga põleda udu ja lähituled. Küll aga maanteel võib.

Niiet jah.....
Ma täpsustasin ühte punkti (jäi näpukas sisse):
•Tuledelüliti park või lähitulede asendis asendis, süüde sees: udutuled kustus

Udutuled on automaatikaga ainult 0 asendis. Lähikate ajal kustus nagu peab.
Sama lahendusega oli ka Traktor mul. Ülevaatusel korduvalt küsinud, kas on OK ja sobib - siis oli ainuke vastus et kui park/lähide ajal eraldi lülitatav, on kõik kombes.
“I have approximate knowledge of many things” - Demon Cat
Veebilehed ja SEO, digiturundus, disainid ja palju muud - aitame leida kuluefektiivsed lahendused paljudele muredele Hundikuu Agentuur

anonymous2
Klubiline
Postitusi: 817
Liitunud: 28 Okt 2013, 08:09
Auto: Vw Passat Alltrack 4Motion 2014
Asukoht: Tallinn/Harjumaa
Tänanud: 114 korda
Tänatud: 55 korda

DIY: Automaatsete päevatuledena töötavad udutuled (-2005 aasta)

Lugemata postitus Postitas anonymous2 » 26 Jaan 2019, 14:47

smurf kirjutas:
26 Jaan 2019, 14:19
Kõik väga tore, kuid.......
Linnas sõites nii pimedal kui valgel ajal ei tohi korraga põleda udu ja lähituled. Küll aga maanteel võib.

Niiet jah.....
Ma täpsustan sind ka, et maanteel ainult teatud ilmastiku oludel võid sa sõita sellise komboga.
Ma kunagi ammu maksin 20 euri lõivu selle eest :)
"When I die, bury me face down so the world can kiss my ass."

passatist
Klubiline
Postitusi: 219
Liitunud: 20 Okt 2003, 22:15
Auto: Touareg ja Passat
Asukoht: eesti
Tänanud: 1 kord
Tänatud: 9 korda

DIY: Automaatsete päevatuledena töötavad udutuled (-2005 aasta)

Lugemata postitus Postitas passatist » 28 Jaan 2019, 00:15

Üks väike küsimus teemaalgatajale,kas ääre ja numbrituled süttivad ka koos nn päevatuledega(udutuledega) sellise ühendusega ?
Ja et millegi vussiminekul mitte autot maha põletada, peaks releesse 30 klemmi alla tuleval juhtmel olema kindlasti vahel ka kaitse(vastavalt tarbimisele+väike varu) soovitatavalt toite alguses.

EiX
Huviline
Postitusi: 377
Liitunud: 25 Apr 2013, 22:21
Asukoht: Harjumaa
Tänanud: 3 korda
Tänatud: 2 korda

DIY: Automaatsete päevatuledena töötavad udutuled (-2005 aasta)

Lugemata postitus Postitas EiX » 28 Jaan 2019, 00:28

Kunagi sai audiklubis sarnane teema tehtud, äkki kellelgi abi sellest... LINK

Kasutaja avatar
silverpik
Veteran
Postitusi: 928
Liitunud: 08 Sept 2014, 11:53
Telefon: +372 5335 9600
Auto: VW Passat B5 1.9 TDI 81kW "Traktor" VW Passat B5.5 2001 96kW 4motion
Asukoht: Tartu/Kambja
Tänanud: 110 korda
Tänatud: 99 korda
Kontakt:

DIY: Automaatsete päevatuledena töötavad udutuled (-2005 aasta)

Lugemata postitus Postitas silverpik » 28 Jaan 2019, 01:03

passatist kirjutas:
28 Jaan 2019, 00:15
Üks väike küsimus teemaalgatajale,kas ääre ja numbrituled süttivad ka koos nn päevatuledega(udutuledega) sellise ühendusega ?
Ja et millegi vussiminekul mitte autot maha põletada, peaks releesse 30 klemmi alla tuleval juhtmel olema kindlasti vahel ka kaitse(vastavalt tarbimisele+väike varu) soovitatavalt toite alguses.
Ääre- ja numbrituled ei sütti sellise lahendusega - antud juhul ei ole see seadusest lähtuvalt vajalik. Iseenesest saab selle samuti automaatseks teha, kuid siis hakkad releesid lisama (ääretulede ja numbritulede jaoks, mis on minuteada eraldi väljundiga tulede lülitist).
Kaitsme võib vahele panna releele tulevale toitele, kuid kahe aastaga ei ole ma seni ühtegi probleemi täheldanud sellise lahendusega.
“I have approximate knowledge of many things” - Demon Cat
Veebilehed ja SEO, digiturundus, disainid ja palju muud - aitame leida kuluefektiivsed lahendused paljudele muredele Hundikuu Agentuur

Kasutaja avatar
kraff
Klubiline
Postitusi: 709
Liitunud: 28 Jaan 2017, 08:13
Auto: Passat B8 / Tiguan Allspace Highline
Asukoht: Tallinn/Võru
Tänanud: 79 korda
Tänatud: 53 korda

DIY: Automaatsete päevatuledena töötavad udutuled (-2005 aasta)

Lugemata postitus Postitas kraff » 28 Jaan 2019, 08:59

Sarnane lahendus sai tehtud paarile mitte Vag grupi masinale ja seal sai kasutatud 2 releed, millest üks lülitab esimesed udutuled sisse ja teine lülitab need gabariitide sisselülitamisel välja. Udutuled eraldi muidugi töötavad ka lülitist nagu peab.

murkamarko
Klubiline
Postitusi: 1677
Liitunud: 27 Aug 2012, 19:02
Telefon: 53542362
Auto: Volkswagen Passat Variant 2014 1.6 TDI
Asukoht: Raplamaa
Tänanud: 125 korda
Tänatud: 55 korda

DIY: Automaatsete päevatuledena töötavad udutuled (-2005 aasta)

Lugemata postitus Postitas murkamarko » 28 Jaan 2019, 09:26

Ma ei tea aga ostsin suvel automaatsete päevasulede paigaldus komplekti. Kui nüüd lülitist tulevad juhtmed vahetada udu tulede juhtmete vastu peaks ka asja toimima saama. Hetkel 0 asendis hakkavad süüte sisse keeramisel põlema pooltuled ja gabariidid ja taga tuled. Aga tahaks teha nii et 0 asendis hakkaksid vaid põlema gabariit ja udu. Starteri rakendades kõik kustub käivitushetkeks nii nagu peab.

Kasutaja avatar
silverpik
Veteran
Postitusi: 928
Liitunud: 08 Sept 2014, 11:53
Telefon: +372 5335 9600
Auto: VW Passat B5 1.9 TDI 81kW "Traktor" VW Passat B5.5 2001 96kW 4motion
Asukoht: Tartu/Kambja
Tänanud: 110 korda
Tänatud: 99 korda
Kontakt:

DIY: Automaatsete päevatuledena töötavad udutuled (-2005 aasta)

Lugemata postitus Postitas silverpik » 28 Jaan 2019, 11:54

murkamarko kirjutas:
28 Jaan 2019, 09:26
Ma ei tea aga ostsin suvel automaatsete päevasulede paigaldus komplekti. Kui nüüd lülitist tulevad juhtmed vahetada udu tulede juhtmete vastu peaks ka asja toimima saama. Hetkel 0 asendis hakkavad süüte sisse keeramisel põlema pooltuled ja gabariidid ja taga tuled. Aga tahaks teha nii et 0 asendis hakkaksid vaid põlema gabariit ja udu. Starteri rakendades kõik kustub käivitushetkeks nii nagu peab.
Sama releelahendus, nagu joonisel, kuid gabariitide jaoks tuleb vedada eraldi releelülitus, kus üheks signaali allikaks on tfl, teise allikaks gabariitide signaal tuledelulitist.
“I have approximate knowledge of many things” - Demon Cat
Veebilehed ja SEO, digiturundus, disainid ja palju muud - aitame leida kuluefektiivsed lahendused paljudele muredele Hundikuu Agentuur

passatist
Klubiline
Postitusi: 219
Liitunud: 20 Okt 2003, 22:15
Auto: Touareg ja Passat
Asukoht: eesti
Tänanud: 1 kord
Tänatud: 9 korda

DIY: Automaatsete päevatuledena töötavad udutuled (-2005 aasta)

Lugemata postitus Postitas passatist » 28 Jaan 2019, 13:45

silverpik kirjutas:
28 Jaan 2019, 01:03
passatist kirjutas:
28 Jaan 2019, 00:15
Üks väike küsimus teemaalgatajale,kas ääre ja numbrituled süttivad ka koos nn päevatuledega(udutuledega) sellise ühendusega ?
Ja et millegi vussiminekul mitte autot maha põletada, peaks releesse 30 klemmi alla tuleval juhtmel olema kindlasti vahel ka kaitse(vastavalt tarbimisele+väike varu) soovitatavalt toite alguses.
Ääre- ja numbrituled ei sütti sellise lahendusega - antud juhul ei ole see seadusest lähtuvalt vajalik. Iseenesest saab selle samuti automaatseks teha, kuid siis hakkad releesid lisama (ääretulede ja numbritulede jaoks, mis on minuteada eraldi väljundiga tulede lülitist).
Kaitsme võib vahele panna releele tulevale toitele, kuid kahe aastaga ei ole ma seni ühtegi probleemi täheldanud sellise lahendusega.
Väljavõte Riigiteatajast:
§ 40. Tulede kasutamise üldnõuded
(1) Sõidu ajal peavad mootorsõidukil põlema lähi- või kaugtuled ning ääre- ja numbrituled. Trammil peavad sõidu ajal põlema lähi- ja ääretuled. Haagisel peavad sõidu ajal põlema ääre- ja numbrituled.

§ 42. Udutulede kasutamine

(1) Eesmised udutuled võivad põleda sõidu ajal koos esituledega udust või sajust põhjustatud halva nähtavuse korral.

(2) Eesmisi udutulesid võib kasutada ka käesoleva seaduse § 40 lõikes 1 nimetatud juhul lähitulede asemel.

Ehk liiklusseadust lugedes peavad esimeste udutuledega koos põlema ka numbri- ja ääretuled.
Kaks aastat pole midagi juhtunud,aga auto võib maha põleda 3-5 minutiga. :)

Kasutaja avatar
silverpik
Veteran
Postitusi: 928
Liitunud: 08 Sept 2014, 11:53
Telefon: +372 5335 9600
Auto: VW Passat B5 1.9 TDI 81kW "Traktor" VW Passat B5.5 2001 96kW 4motion
Asukoht: Tartu/Kambja
Tänanud: 110 korda
Tänatud: 99 korda
Kontakt:

DIY: Automaatsete päevatuledena töötavad udutuled (-2005 aasta)

Lugemata postitus Postitas silverpik » 28 Jaan 2019, 13:48

Hmm, siis selgita, kuidas uutel autodel juba tehaselahendusega põleb ees ainult Led riba paevatulena ja muud tuled kustus?
“I have approximate knowledge of many things” - Demon Cat
Veebilehed ja SEO, digiturundus, disainid ja palju muud - aitame leida kuluefektiivsed lahendused paljudele muredele Hundikuu Agentuur

Kasutaja avatar
J.Aru
Moderaator
Postitusi: 5293
Liitunud: 22 Dets 2011, 11:36
Auto: Passat B5 1.9Tdi 81kw '98(vanemate oma), B5 1.9Tdi 81kw '97, B5.5 2.5Tdi 132kw '04
Asukoht: Rahkla
Tänanud: 59 korda
Tänatud: 66 korda

DIY: Automaatsete päevatuledena töötavad udutuled (-2005 aasta)

Lugemata postitus Postitas J.Aru » 28 Jaan 2019, 13:51

@silverpik need led ribad on päevatuled (ei tule kohe paremat nime meelde), mitte udutuled. Päevatuled võivad põleda ilma parkideta aga udutulesid võib kasutada lähitulede asemel, lähituled ju ilma parkideta ei põle. :) See siis teooria, praktikas vaevalt keegi nokib.
Kes tänasid kasutajat J.Aru selle postituse eest:
Maahärra

passatist
Klubiline
Postitusi: 219
Liitunud: 20 Okt 2003, 22:15
Auto: Touareg ja Passat
Asukoht: eesti
Tänanud: 1 kord
Tänatud: 9 korda

DIY: Automaatsete päevatuledena töötavad udutuled (-2005 aasta)

Lugemata postitus Postitas passatist » 28 Jaan 2019, 17:20

silverpik kirjutas:
28 Jaan 2019, 13:48
Hmm, siis selgita, kuidas uutel autodel juba tehaselahendusega põleb ees ainult Led riba paevatulena ja muud tuled kustus?
Põhimõtteliselt seletas J.Aru asja ära. Spetsiaalsed päevatuled ja ka tuledesse sisse ehitatud olgu led või muu valgusallikaga päevatuled võivad põleda päevasel ajal ilma ääre-ja numbrituledeta . Udu-,lähi- ja kaugtuled aga ei tohi põleda ilma nende tuledeta. Inimesed kes tehnoülevaatusel sellisele autole ÜV annavad on kahjuks ebapädevad.
Lõige 2 on ju kirjas
§ 40. Tulede kasutamise üldnõuded
(1) Sõidu ajal peavad mootorsõidukil põlema lähi- või kaugtuled ning ääre- ja numbrituled. Trammil peavad sõidu ajal põlema lähi- ja ääretuled. Haagisel peavad sõidu ajal põlema ääre- ja numbrituled.
(2) Valge ajal võib lähitulede asemel kasutada päevatulesid. Päevatuled võivad põleda ilma ääre- ja numbrituledeta

tehnonõuded riigiteatajast:
Kood 201. Üldnõuded valgustus- ja valgussignalisatsiooniseadmetele
6) elektriühendused peavad olema sellised, et lähitule-, kaugtule- ja eesmisi udutulelaternaid saab sisse lülitada ainult siis, kui ääretulelaternad ja tagumise registreerimismärgitule latern on sisse lülitatud. See nõue ei kehti, kui kaug- või lähitulelaternaid kasutatakse lühikese intervalliga üksteisele järgnevate hoiatavate valgussignaalide edastamiseks. Päevatulelaternad võivad olla sisse lülitatavad ilma ääretulelaternate ja tagumise registreerimismärgitule laterna sisse lülitamiseta;

Teema kokkuvõte on selline ,et sinu poolt pakutud DIY -on vastuolus kehtiva liiklusseadusega.
Kes tänasid kasutajat passatist selle postituse eest:
Maahärra

Kasutaja avatar
J.Aru
Moderaator
Postitusi: 5293
Liitunud: 22 Dets 2011, 11:36
Auto: Passat B5 1.9Tdi 81kw '98(vanemate oma), B5 1.9Tdi 81kw '97, B5.5 2.5Tdi 132kw '04
Asukoht: Rahkla
Tänanud: 59 korda
Tänatud: 66 korda

DIY: Automaatsete päevatuledena töötavad udutuled (-2005 aasta)

Lugemata postitus Postitas J.Aru » 28 Jaan 2019, 20:28

Mina lahendasin aastaid tagasi ühel G4-l järgnevalt automaatse ääre-ja numbritulede ning udutulede automaatse lülituse, kui keegi leiab, et millegipoolest ei ole antud lahendus hea andku julgelt teada. Minu skeemi puhul rakendus relee ainult tuledelüliti 0 asendis. Toite võtsin läbi kaitsme ahelast mis lülitub sisse süütega ja katkestatakse starteri andmise hetkel (vist oli tähitusega X) ja releest edasi läks üks juhe udutulede juhtme külge (udutulede orginaal juhe jäi siiski ühendatuks) ja teised kolm läbi dioodide kummagi poole ääretulede toiteks ning armatuuri ja numbritulede toiteks (jällegi orginaaljuhtmed jäid terveks). Nii läks vaja ühte releed ja kolme dioodi.
Kes tänasid kasutajat J.Aru selle postituse eest:
silverpik

murkamarko
Klubiline
Postitusi: 1677
Liitunud: 27 Aug 2012, 19:02
Telefon: 53542362
Auto: Volkswagen Passat Variant 2014 1.6 TDI
Asukoht: Raplamaa
Tänanud: 125 korda
Tänatud: 55 korda

DIY: Automaatsete päevatuledena töötavad udutuled (-2005 aasta)

Lugemata postitus Postitas murkamarko » 28 Jaan 2019, 21:00

Screenshot_2019-01-28-20-58-25-750_org.mozilla.firefox.png
Screenshot_2019-01-28-20-58-25-750_org.mozilla.firefox.png (536.05 KiB) Vaadatud 10643 korda
Mina kasutasin seda komplekti. 1J0998055A

Kasutaja avatar
silverpik
Veteran
Postitusi: 928
Liitunud: 08 Sept 2014, 11:53
Telefon: +372 5335 9600
Auto: VW Passat B5 1.9 TDI 81kW "Traktor" VW Passat B5.5 2001 96kW 4motion
Asukoht: Tartu/Kambja
Tänanud: 110 korda
Tänatud: 99 korda
Kontakt:

DIY: Automaatsete päevatuledena töötavad udutuled (-2005 aasta)

Lugemata postitus Postitas silverpik » 28 Jaan 2019, 22:19

J.Aru kirjutas:
28 Jaan 2019, 20:28
Mina lahendasin aastaid tagasi ühel G4-l järgnevalt automaatse ääre-ja numbritulede ning udutulede automaatse lülituse, kui keegi leiab, et millegipoolest ei ole antud lahendus hea andku julgelt teada. Minu skeemi puhul rakendus relee ainult tuledelüliti 0 asendis. Toite võtsin läbi kaitsme ahelast mis lülitub sisse süütega ja katkestatakse starteri andmise hetkel (vist oli tähitusega X) ja releest edasi läks üks juhe udutulede juhtme külge (udutulede orginaal juhe jäi siiski ühendatuks) ja teised kolm läbi dioodide kummagi poole ääretulede toiteks ning armatuuri ja numbritulede toiteks (jällegi orginaaljuhtmed jäid terveks). Nii läks vaja ühte releed ja kolme dioodi.
Kusjuures jäin jah lugema nõudeid maanteeameti / seaduse poolt. Kui udutuledel puudub päevatulede jaoks vajalik RL tähistus, siis jah peavad gabariidid ka sees olema (ehk kasutad udutulede asemel). Seadus siis selline:
Kood 207. Päevatule laternad

Nõuded: 1) M ja N kategooria sõidukile võib E-reegli nr 48 või direktiivi 76/756/EMÜ kohaselt paigaldada kaks E-reegli nr 87 kohast päevatule laternat. Päevatule laterna valgusava ülaserv ei tohi asetseda kõrgemal kui 1500 mm ja alaserv madalamal kui 250 mm maapinnast. Laterna valgusava välisserv ei tohi olla kere välisgabariidist kaugemal kui 400 mm ja laternate valgusavade siseservade vahe ei tohi olla väiksem kui 600 mm (400 mm sõidukite korral, mille laius ei ületa 1300 mm). Haagisele on päevasõidutulede asetamine keelatud;

2) päevatule laternad võivad olla ühitatud teiste tulede laternatega;

3) ühe päevatule valgustugevus peab olema ≥ 400 cd ja ≤ 800 cd. Valgustpeegeldav pind (reflektor) peab olema vähemalt 40 cm 2 ;

4) peavad lülituma koos ääretuledega;

5) lubatud on kasutada või tähisega päevatule laternaid, mille hajutiklaasil peab olema päevatule tähis «RL». Päevatule värvus peab olema valge või valikkollane;

6) peab olema välistatud kasutamine koos lähi-, kaug- ja udutuledega.
ja allikas Riigiteatajas

Eks ma olen ka targem - kui kunagi sellise lahenduse tegin, siis TÜV küsisin kas kõik sedasi kombes. Keegi ei öelnud, et need udutuled ei sobi päevatuledeks.
“I have approximate knowledge of many things” - Demon Cat
Veebilehed ja SEO, digiturundus, disainid ja palju muud - aitame leida kuluefektiivsed lahendused paljudele muredele Hundikuu Agentuur

Vasta

Mine “DIY”